vrijdag 7 april 2017


Mijn volgende bestemming Inle Lake. Ik verbleef in het kleine stadje Nyaung Shwe. De beste manier om Inle Lake en het leven eromheen te verkennen is een boottocht regelen. De gebruikelijke boottochten van Nyaung Shwe naar Inle Lake zijn zeer toeristisch gericht met de verplichte bezoekjes aan een aantal ambachtswinkeltjes in de omliggende dorpen.
Wanneer de boot het meer bereikt, zal u de beenroeivissers aan het werk ontdekken. Ze wikkelen hun been rond een riem en peddelen op die manier, terwijl hun handen vrij zijn. Het is uniek voor deze regio en behoorlijk acrobatisch.
Iets verderop splitst het meer zich in grachten, de huizen in de dorpen staan op palen. In die dorpen maak je verschillende stops in winkels waar verschillende goederen zoals zijde, sieraden, sigaren enzovoort worden verkocht.
Het rustige leven in de waterdorpen wordt niet verstoord door de passerende toeristenboten
We maakte een stopop de markt in Inthein, in Inthein kan je duizend stoepa's ontdekken. Ik heb niet geshopt, ik had echt niets nodig, maar voelde me toch een beetje schuldig. De schipper was waarschijnlijk teleurgesteld dat ik niets kocht, wat betekende dat hij geen commissie kreeg maar hij liet het niet merken en bleef glimlachen, de Burmezen zijn zo'n charmante mensen.
Inthein jetty

Inthein stuppas
Ik verbleef 3 dagen in Nyaung Shwe en verbleef in het Inle Star Hotel, dat zeer dicht bij de steiger ligt, waar de houten longtailboten heel vroeg in de ochtend vertrekken en tot laat in de nacht aankomen. Sommige mensen gaan deze locatie misschien te lawaaierig vinden, maar het stoorde mij niet. 's Avonds gaan de vissers aan de steiger zitten met hun gitaar en zingen traditionele liederen, wat ik zeer charmant vond.
De eerste dag wandelde ik door het stadje, bezocht een paar pagodes en tempels, de lokale markt en keek naar de mensen die voorbij gingen. Er zijn niet veel auto's in de stad, maar veel fietsen, motorfietsen en tractoren en pick-up trucks beladen met veldwerkers. Niemand heeft haast, dus ik vond het leuk om daar gewoon te zitten en te kijken naar waar ze altijd lachten en zwaaiden als ze voorbij reden.
Monniken wachten op de aankomst van de boten aan de steiger

Yadana Man Aung pagoda

Phaung Daw Oo pagoda

Familie uitje

Op de terugweg na een werkdag
Een andere manier om de regio rond het Inlemeer te ontdekken, is door een fiets te huren. Het hotel regelde een fiets voor mij. De prijs was 1500 kyat voor de hele dag. Ik fietste eerst naar het Noorden, langs de rijstvelden waar zelfs op zondagochtend de veldwerkers, druk aan het werk zijn. Ik reed langs kleine, bamboehutten op palen waar kinderen aan het spelen waren, vrouwen die hun baby's baadden of de was aan het doen waren in het kleine kanaaltje en het kon niemand iets schelen dat ik mijn camera op hen richtte om deze speciale momenten vast te leggen. Ik voelde me echt gezegend om de gelegenheid gekregen te hebben om deze momenten te beleven. 
Hard labeur op de rijstvelden

In het warme seizoen is er niet veel water in het riviertje

Badje nemen op zondagmorgen

Terug in Nyaung Shwe nam ik de weg naar Maing Thauk. (de rode fietsweg op de kaart). Maing Thauk is een zeer charmant dorpje met een lange steiger en een aantal restaurants.Toen ik rond het middaguur aankwam, de warmste periode van de dag, ging ik eerst lunchen in het familierestaurant van een bootchauffeur en regelde met hem een boottocht terug naar Nyaung Shwe in plaats van met de fiets het rond te rijden naar Khaung Daing. En die rit in de boot met mijn fiets voor me liggend, door de ondiepe kanalen, varend onder verschillende geïmproviseerde bruggen en weer terug in de open lucht van het meer gaf me veel meer voldoening dan de commerciële boottocht van de dag voordien.

Planning a solo trip find read more here

                                        Looking for some travel tips ?

0 reacties:

Een reactie posten